Domplein, Utrecht | Gepubliceerd op: 11 september 2012
Pitch
Videomapping, vj-geweld en beats tijdens prijswinnaar 'Beste regio evenement 2011’ http://pr.co/p/000pst
De artiesten van Z25 zijn er al maanden druk mee: een superstrakke videomapping show op de Domtoren. “We zijn met twaalf kunstenaars bezig. Vorig jaar was Bilderraus al een verrassing, maar dit jaar gaan we nog een stap verder. Geluid, beeld en het Domplein zijn perfect op elkaar afgestemd. We kunnen niet wachten tot 21 september!”, aldus Arnaud van Stichting Z25.org. Vrede van Utrecht organiseert het event met Nederlands Film Festival, HAFF, Impakt, Z25 en Born Digital.

De avond start met de spectaculaire preview van het Vrede van Utrecht programma in 2013. Het wordt een programmapresentatie op de Domtoren geheel in ‘videomap’stijl’, met dank aan Metropolis film. “Wat wil je nog meer: het icoon van de stad als projectiescherm!” aldus Paul Feld, programmamaker Stichting Vrede van Utrecht.

Bomvol programma
Op uitnodiging van het Holland Animation Film Festival gaat het Italiaanse collectief Basmati ‘live painten’ op de Dom. Nederlands Film Festival zorgt met Aaron Rookus voor een spannende invulling van ‘verhalen vertellen’ op de toren. Impakt heeft de Amerikaanse kunstenaar Filastine uitgenodigd, samen met MC Nova. De Utrechtse Dj DNA, die net klaar is met zijn soloalbum, heeft Nederlands bekendste blokfluitspeler Erik Bosgraaf gestrikt om twee tracks mee te spelen. Eindbaas eindigt de avond met dance vol bliepjes van gamecomputers. En na 1 uur organiseert Tivoli de VJ op de Dom afterparty!

Utrecht viert vrede
In 2013 is het 300 jaar geleden dat de Vrede van Utrecht werd gesloten. Dit viert Utrecht met een internationaal cultureel programma. De viering van de Vrede van Utrecht staat niet op zich, in 2018 wil Utrecht Culturele Hoofdstad van Europa zijn. Vrede van Utrecht 2013 en Utrecht2018 zijn het initiatief van gemeente en provincie Utrecht en worden ondersteund door Council Vrede van Utrecht. VJ op de Dom vindt plaats op International Day of Peace: een samenwerking van IKV Pax Christi, MasterPeace en Vrede van Utrecht.

Voor al het nieuws houden we je op de hoogte via onze website www.vredevanutrecht2013.nl, de nieuwsbrief en facebook.

Datum: Vrijdag 21 september 2012
Tijd: 21:00 uur tot 01:00 uur, daarna afterparty in Tivoli