Utrecht | Gepubliceerd op: 17 december 2012
Pitch
Utrecht viert 300 jaar Vrede van Utrecht met een internationaal programma
vol wetenschap, kunst en cultuur. http://pr.co/p/000rgb
Op 11 april 2013 is het precies 300 jaar geleden dat de Vrede van Utrecht werd getekend. Het vredesverdrag betekende een keerpunt in de wereldgeschiedenis. Vrede en vrijheid kregen een kans door onderhandeling en diplomatie. Dit viert Nederland met een internationaal programma met de titel ‘The Art of Making Peace’: muziek, theater, spektakel, tentoonstellingen, literatuur, beeldende kunst en conferenties. Het programma verbindt kunst en cultuur aan actuele maatschappelijke kwesties.

Utrecht Viert Vrede!
Het programma ‘The Art of Making Peace’ op hoofdlijnen:
-          11 april - Officiële opening met de slag van de Nationale Herdenkingsmunt (de laatste munt met de beeltenis van Koningin Beatrix), onthulling van het schilderij ‘Vrede van Utrecht’, het Vrede van Utrecht-concert in de Domkerk met Janine Jansen en de onthulling van het laatste Trajectum Lumen-kunstwerk door Koningin Beatrix.
-          12 april - Brunch met Karen Armstrong en rabbijn Awarham Soetendorp Tijdens de brunch ‘Van vervreemding tot verbinding’ zijn de wereldberoemde religiehistorica Karen Armstrong en rabbijn Awraham Soetendorp eregasten in de Domkerk. Internationale, nationale en lokale 'connectors' gaan in op levensbeschouwelijke vragen als 'Wat beweegt jou om het goede te doen?
-          12 april - Officiële start ‘De Vreedzame Stad’ door Burgemeester Aleid Wolfsen. Deze zogenoemde Vrijdag van Vredenburg staat in het teken van de Vrede van Utrecht. Burgemeester Wolfsen opent het concert met de officiële start van de campagne ‘De Vreedzame Stad’, een coalitie van bruggenbouwers die partijen op een creatieve wijze bij elkaar brengt.
-          13 april - Openingsspektakel ‘De Slag om Vrede’, een gratis muziek- en theaterspektakel met  Junkie XL en Metropole Orkest op het Dak van de A2. Junkie Xl componeerde speciaal voor deze gelegenheid de muziek voor het Metropole Orkest. Het spektakel eindigt net als op 11 april 1713 met vuurwerk en feest en gaat door nog 24 uur door met de Culturele Zondag ‘Utrecht Danst’.
-          13 en 14 april -  24-uur dansspektakel ‘Utrecht Danst!’ Deze Culturele Zondag staat geheel in het teken van De Vrede van Utrecht.
-          4 en 5 mei – Utrecht Nationale Bevrijdingsstad - Officiële start van de 5 mei-viering in de Domkerk en opening van de internationale fototentoonstelling ‘Making Peace’ op een opvallende buitenlocatie in Utrecht.
-          Vanaf 21 juni – Vrede in de Buurt - Overal in Utrecht vinden concerten, voorstellingen en tentoonstellingen plaats. Van Lunetten tot Overvecht en van Kanaleneiland tot in de binnenstad.
-          20 en 21 juni - Community Arts Festival – In juni is de grote finale van Community Arts Utrecht met een conferentie in festivalstijl, met actieve workshops, inspirerende lezingen en bijzondere optredens.
-          20 juni t/m 13 juli - Opera Blauwbaard op Fort Rijnauwen – Holland Opera speelt in samenwerking met het Carthago Consort en het conservatorium van Utrecht de thrilleropera Blauwbaard vanaf zonsondergang op en rond Fort Rijnauwen.
-          13 en 14 juli – Cross Culture – Heel weekend urban dance, skate en hiphop in het Griftpark. Met Krampthaft, Boemklatsch, Fresku, DNA en Schoppenheer.
-          Vanaf 25 juli – Eutopia – Beeldend Kunstproject van Filip Berte over de grenzen van Europa in Zijdenbalen.
-          31 augustus – VJ op de Dom Beats Barok - Oude muziek meets nieuwe media op het Domplein, met een speciale compositie van René Uijlenhoet, projecties op de Dom, afgetopt met sets van DJ Kypski.
-          13 t/m 22 september – Festival De Basis op vliegbasis Soesterberg – Theater, muziek, beeldende kunst en een groots slotspektakel.
-          Utrechtse Musea - Wélke Vrede? De Utrechtse musea weten het antwoord. Een jaar lang vertellen zij het verhaal van de Vrede van Utrecht in al zijn facetten, onder het motto ‘Welke vrede?’. Dertien musea doen mee aan een tentoonstelling binnen het thema Oorlog en vrede, vele conferenties en festivals.

Bekijk het volledige overzicht van Utrecht Viert Vrede! op www.vredevanutrecht2013.nl

De Vrede van Utrecht: Vrede door onderhandeling en diplomatie
Dit jaar is het 300 jaar geleden dat de Vrede van Utrecht werd getekend: een wereldomspannend vredesverdrag dat waarmee de Spaanse Succesieoorlog besloten werd. De Vrede van Utrecht maakte een einde aan twee eeuwen van godsdiensttwisten en zeer bloedige oorlogen in Europa. Dit vredesverdrag betekende een keerpunt in de wereldgeschiedenis. De Vrede van Utrecht werd aan de onderhandelingstafel gesloten, in plaats zoals in die tijd gebruikelijk op het bloederige slagveld.

Over De Stichting Vrede van Utrecht 2013
De Stichting Vrede van Utrecht 2013 stimuleert, faciliteert en initieert projecten en processen door samenwerkingsverbanden aan te gaan met culturele, maatschappelijke en kennisinstellingen, gemeente en provincie en het bedrijfsleven. De participatiegerichte werkwijze ziet de Stichting Vrede van Utrecht als de meest effectieve manier om duurzaam effect te sorteren en de culturele infrastructuur te versterken. De Vrede van Utrecht 2013 is een initiatief van de Gemeente en Provincie Utrecht.

­­­­­­­­­­­­
Noot voor de redactie
Voor meer informatie en/of aanmeldingen voor het programma, kunt u contact opnemen met Mara Hoogveld, Pers- en publiciteitsadviseur Vrede van Utrecht via 030-2393899/06-18467841 of marahoogveld@vredevanutrecht.nl

High-res foto's van Vrede van Utrecht-evenementen gedownload u hier: http://www.flickr.com/photos/vredevanutrecht/sets/72157632211817957/. En zijn te gebruiken onder vermelding van de naam van de fotograaf.