Utrecht | Gepubliceerd op: 25 maart 2013
Pitch
Koningin Beatrix, Prins van Oranje en Prinses Maxima bij officiele start Vrede van Utrecht 2013 http://pr.co/p/000vup
Op 11 april 2013 is het precies 300 jaar geleden dat de Vrede van Utrecht werd getekend. Het feestjaar wordt officieel geopend met de slag van de Nationale Herdenkingsmunt (de laatste munt met de beeltenis van Koningin Beatrix), onthulling van het schilderij ‘Vrede van Utrecht’, het Vrede van Utrecht-concert in de Domkerk met Janine Jansen en de onthulling van het laatste Trajectum Lumen-kunstwerk door Koningin Beatrix.

Hare Majesteit de Koningin, de Prins van Oranje en Prinses Máxima der Nederlanden wonen donderdagavond 11 april het concert Perpetual Peace bij ter viering van driehonderd jaar Vrede van Utrecht in de Domkerk. De Koningin geeft daarna het officiële startsein van de viering door de Domtoren ‘aan te steken’. Zij onthult daarmee het laatste kunstwerk uit Trajectum Lumen, de route van lichtkunstwerken die ’s avonds historische gebouwen in de binnenstad van Utrecht verlichten.

Violiste Janine Jansen en haar vader, voormalig Domkerk-organist Jan Jansen, spelen tijdens het concert samen met De Nederlandse Bachvereniging. Zij vertolken muziek uit de afgelopen driehonderd jaar die het verlangen van de mensheid naar eeuwige vrede weerspiegelt. Zij voeren onder andere een selectie uit van twee werken van William Croft en Georg Friedrich Händel. Zij schreven dit in 1713 speciaal ter gelegenheid van de Vrede van Utrecht. Het concert wordt afgesloten met Johann Sebastian Bachs gebed voor de vrede: ‘Dona Nobis Pacem’.

Het programma op 11 april begint met het slaan van het Vrede van Utrecht vijfje, de laatste munt met de afbeelding van de Koningin.

‘The Art of Making Peace’
Op 11 april 2013 is het precies 300 jaar geleden dat de Vrede van Utrecht werd getekend. Het vredesverdrag betekende een keerpunt in de wereldgeschiedenis. Vrede en vrijheid kregen een kans door onderhandeling en diplomatie. Dit viert Nederland met een internationaal programma met de titel ‘The Art of Making Peace’: muziek, theater, spektakel, tentoonstellingen, literatuur, beeldende kunst en conferenties, met de Universiteit en (Hoge)scholen van Utrecht, op de forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de verlaten vliegbasis Soesterberg. Het programma verbindt kunst en cultuur aan actuele maatschappelijke kwesties.

Noot voor de redactie/niet voor publicatie
Accreditatie tot uiterlijk maandag 8 april per e-mail: onder vermelding van naam, medium en functie.

Voor meer informatie en/of accreditatie, kunt u contact opnemen met Mara Hoogveld, Pers- en publiciteitsadviseur Vrede van Utrecht via 030 239 38 90/06 18 467 841 of marahoogveld@vredevanutrecht.nl