Gepubliceerd op: 28 maart 2013
Op donderdagavond 11 april spelen violiste Janine Jansen en haar vader Jan Jansen (voormalig Domkerk-organist) met De Nederlandse Bachvereniging het concert ‘Perpetual Peace’ in aanwezigheid van Koningin Beatrix, Prins Willem-Alexander en Prinses Máxima der Nederlanden. Op vrijdagochtend 12 april gaan de wereldberoemde religiehistorica Karen Armstrong en rabbijn Awraham Soetendorp in gesprek over levensbeschouwelijke vraagstukken. En op 13 april het openingsspektakel ‘De Slag om Vrede’.

‘The Art of Making Peace’
Op 11 april 2013 is het precies 300 jaar geleden dat de Vrede van Utrecht werd getekend. Het vredesverdrag betekende een keerpunt in de wereldgeschiedenis. Vrede en vrijheid kregen een kans door onderhandeling en diplomatie. Dit viert Nederland met een internationaal programma met de titel ‘The Art of Making Peace’: muziek, theater, spektakel, tentoonstellingen, literatuur, beeldende kunst en conferenties, met de Universiteit en (Hoge)scholen van Utrecht, op de forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de verlaten vliegbasis Soesterberg. Het programma verbindt kunst en cultuur aan actuele maatschappelijke kwesties.

Utrecht Viert Vrede!
Hieronder de highlights uit het openingsweekend van 11 tot en met 13 april 2013:

- 11 april - Officiële opening met de slag van de Nationale Herdenkingsmunt (de laatste munt met de beeltenis van Koningin Beatrix), onthulling van het schilderij ‘Vrede van Utrecht’, het Vrede van Utrecht-concert in de Domkerk met Janine Jansen en de onthulling van het laatste Trajectum Lumen-kunstwerk door Koningin Beatrix:

• Eerste slag Nationale Herdenkingsmunt: 300 jaar Vrede van Utrecht
    Het Vrede van Utrecht Vijfje is de nieuwste Nederlandse herdenkingsmunt en de laatste munt met de beeltenis van Koningin Beatrix. Het Vrede van Utrecht Vijfje is ontworpen door Erno Langenberg. Op de munt staat een portret van koningin Beatrix, omringd door 35 ganzenveren. Deze pennen symboliseren de 35 delegaties die op 11 april 1713 in Utrecht vrede sloten.
  • Onthulling schilderij 'De Vrede van Utrecht in 1713' en foto ‘The Agreement’
    Van alle vredesverdragen is wel een schilderij gemaakt. Behalve van de ondertekening van de Vrede van Utrecht in 1713. Aanleiding voor de Stichting tot instandhouding en restauratie van Oudaen om een schilderij te laten maken over de Vrede van Utrecht door de Utrechtse kunstenares Semiramis Öner Mühürdaroğlu. Ze maakt het schilderij volgens de oud-Hollandse, 17e en 18e eeuwse compositie- en portrettraditie.
    Op de gevel van het stadhuis wordt ‘The Agreement’ onthuld: een enorme foto van de Engelse fotograaf Red Saunders die de ondertekening van de Vrede van Utrecht verbeeld. Het werk maakt onderdeel uit van de wereldwijde reeks ‘Hidden Histories’, een fotoreeks van scenes uit de strijd voor gelijkheid en democratie.
  • Concert ‘Perpetual Peace’ en onthulling slotstuk Trajectum Lumen
    Hare Majesteit de Koningin, de Prins van Oranje en Prinses Máxima der Nederlanden wonen donderdagavond 11 april het concert Perpetual Peace bij ter viering van driehonderd jaar Vrede van Utrecht in de Domkerk. Violiste Janine Jansen en haar vader, voormalig Domkerk-organist Jan Jansen, spelen tijdens het concert samen met De Nederlandse Bachvereniging. De Koningin geeft daarna het officiële startsein van de viering door de Domtoren ‘aan te steken’. Zij onthult daarmee het laatste kunstwerk uit Trajectum Lumen: 'In Lumino tuo Videbimus Lumen' (in uw licht zien wij het licht), van het Londense lichtkunstcollectief Speirs and Major. Trajectum Lumen is een route van lichtkunstwerken die ’s avonds historische gebouwen in de binnenstad van Utrecht verlichten.
- 12 april - Brunch met Karen Armstrong en rabbijn Awarham Soetendorp –Tijdens de brunch ‘Van vervreemding tot verbinding’ zijn de wereldberoemde religiehistorica Karen Armstrong en rabbijn Awraham Soetendorp eregasten in de Domkerk. Internationale, nationale en lokale 'connectors' gaan in op levensbeschouwelijke vragen als 'Wat beweegt jou om het goede te doen?' Na afloop is er gelegenheid om het ‘Handvest voor Compassie’  te ondertekenen. Het Handvest voor Compassie is de Nederlandse vertaling van het Charter for Compassion. Het handvest werd in november 2009 wereldwijd gelanceerd op initiatief van Karen Armstrong. Zij won in 2008 de Amerikaanse TED-Award en werd daarmee in de gelegenheid gesteld om haar wens voor de wereld om te zetten in een concreet initiatief: www.handvestvoorcompassie.nl.

- 12 april - Officiële start ‘De Vreedzame Stad’ door Burgemeester Aleid Wolfsen. Deze zogenoemde Vrijdag van Vredenburg staat in het teken van de Vrede van Utrecht. Burgemeester Wolfsen opent het concert met de officiële start van de campagne ‘De Vreedzame Stad’, een coalitie van bruggenbouwers die partijen op een creatieve wijze bij elkaar brengt. De Negende Symfonie van Beethoven met ‘Alle Menschen werden Brüder’ wordt uitgevoerd door de Radio Kamer Filharmonie in samenwerking met het Groot Omroepkoor onder leiding van dirigent Thomas Zehetmair. Het tweede concert van de avond wordt verzorgd door het Ubuntu Project, waarin 5 internationale musici samen met een 30-tal talentvolle studenten en alumni van de HKU spelen.

- 13 april - Openingsspektakel ‘De Slag om Vrede’, een gratis muziek- en theaterspektakel met  Junkie XL en Metropole Orkest op het Dak van de A2. Junkie Xl componeerde speciaal voor deze gelegenheid de muziek voor het Metropole Orkest. Bovenop het dak van de A2-tunnel bij Leidsche Rijn, met 120 muzikanten, 200 militairen van de Koninklijke Landmacht, 20 acteurs, 10 dansers, 45 kinderkoorleden en 150 vrijwilligers. ‘De Slag om Vrede’ raast met theater, muziek en vuurwerk door het historische verhaal van de Vrede van Utrecht. Het spektakel eindigt net als op 11 april 1713 met vuurwerk en feest en gaat door nog 24 uur door met de Culturele Zondag ‘Utrecht Danst’.

- 13 en 14 april -  24-uur dansspektakel ‘Utrecht Danst!’ Deze Culturele Zondag staat geheel in het teken de De Vrede van Utrecht. De Neude verandert op zaterdagavond in een DansArena, met Urban Dance Battle met een internationale jury. Daarna wordt het plein vrijgemaakt voor bekende Utrechtse dj’s . Op zondag gaat Utrecht Danst door met voorstellingen en workshops op ruim dertig locaties: de stad als danspodium!

Het programma ‘The Art of Making Peace’ op hoofdlijnen:

- 4 en 5 mei Utrecht Nationale Bevrijdingsstad - Officiële start van de 5 mei-viering in de Domkerk en opening van de internationale fototentoonstelling ‘Making Peace’ op een opvallende buitenlocatie in Utrecht.
- Vanaf 21 juni – Vrede in de Buurt - Overal in Utrecht vinden concerten, voorstellingen en tentoonstellingen plaats. Van Lunetten tot Overvecht en van Kanaleneiland tot in de binnenstad.
- 20 en 21 juni - Community Arts Festival – In juni is de grote finale van Community Arts Utrecht met een conferentie in festivalstijl, met actieve workshops, inspirerende lezingen en bijzondere optredens.
- 20 juni t/m 13 juli - Opera Blauwbaard op Fort Rijnauwen – Holland Opera speelt in samenwerking met het Carthago Consort en het conservatorium van Utrecht de thrilleropera Blauwbaard vanaf zonsondergang op en rond Fort Rijnauwen.
- 13 en 14 juli – Cross Culture – Heel weekend urban dance, skate en hiphop in het Griftpark. Met Krampthaft, Boemklatsch, Fresku, DNA en Schoppenheer.
- Vanaf 25 juli – Eutopia – Beeldend Kunstproject van Filip Berte over de grenzen van Europa in Zijdenbalen.
- 31 augustus – VJ op de Dom Beats Barok - Oude muziek meets nieuwe media op het Domplein, met een speciale compositie van René Uijlenhoet, projecties op de Dom, afgetopt met sets van DJ Kypski.
- 13 t/m 22 september – Festival De Basis op vliegbasis Soesterberg – Theater, muziek, beeldende kunst en een groots slotspektakel.
- Utrechtse Musea - Wélke Vrede? De Utrechtse musea weten het antwoord. Een jaar lang vertellen zij het verhaal van de Vrede van Utrecht in al zijn facetten, onder het motto ‘Welke vrede?’. Dertien musea doen mee aan een tentoonstelling binnen het thema Oorlog en vrede, vele conferenties en festivals.

Bekijk het volledige overzicht van Utrecht Viert Vrede! op www.vredevanutrecht2013.nl

De Vrede van Utrecht: Vrede door onderhandeling en diplomatie
Dit jaar is het 300 jaar geleden dat de Vrede van Utrecht werd getekend: een wereldomspannend vredesverdrag dat waarmee de Spaanse Succesieoorlog besloten werd. De Vrede van Utrecht maakte een einde aan twee eeuwen van godsdiensttwisten en zeer bloedige oorlogen in Europa. Dit vredesverdrag betekende een keerpunt in de wereldgeschiedenis. De Vrede van Utrecht werd aan de onderhandelingstafel gesloten, in plaats zoals in die tijd gebruikelijk op het bloederige slagveld.

Over De Stichting Vrede van Utrecht 2013
De Stichting Vrede van Utrecht 2013 stimuleert, faciliteert en initieert projecten en processen door samenwerkingsverbanden aan te gaan met culturele, maatschappelijke en kennisinstellingen, gemeente en provincie en het bedrijfsleven. De participatiegerichte werkwijze ziet de Stichting Vrede van Utrecht als de meest effectieve manier om duurzaam effect te sorteren en de culturele infrastructuur te versterken. De Vrede van Utrecht 2013 is een initiatief van de Gemeente en Provincie Utrecht.

Noot voor de redactie
Voor meer informatie en/of aanmeldingen voor het programma, kunt u contact opnemen met Mara Hoogveld, Pers- en publiciteitsadviseur Vrede van Utrecht via 030-2393899/06-18467841 of marahoogveld@vredevanutrecht.nl

High-res foto's van Vrede van Utrecht-evenementen download u hier: http://www.flickr.com/photos/vredevanutrecht/sets/72157632211817957/. En zijn te gebruiken onder vermelding van de naam van de fotograaf.