Gepubliceerd op: 8 april 2013
Tom Holkenborg (Junkie XL) opent op zaterdag 13 april de viering van 300 jaar Vrede van Utrecht voor het grote publiek met ‘De Slag om Vrede’: een symfonisch spektakel vol theater met in de hoofdrol acteur Peter Blok. Junkie XL componeerde speciaal voor dit event de bloedstollende muziek voor het Metropole Orkest. 120 muzikanten, 200 militairen van de Koninklijke Landmacht, 20 acteurs, 10 dansers, 45 kinderkoorleden en 150 vrijwilligers maken samen met het publiek De Slag om Vrede: hét grote ope

Tom Holkenborg (Junkie XL): “Ik ben geen historicus, maar ik had natuurlijk wel eens van de Vrede van Utrecht gehoord. Toen dit optreden een mogelijkheid werd, heb ik me er meer in verdiept. Fascinerend. Grote machtige landen strijken neer in het toch vrij kleine Utrecht om hun oorlogen pratend te beslechten. Daar zouden veel machthebbers van nu een voorbeeld aan mogen nemen.”

De Slag om Vrede zapt met theater, muziek en vuurwerk door het historische verhaal van de Vrede van Utrecht. Het publiek wordt meegenomen in de hectiek en de waanzin van een veldslag die uiteindelijk door niemand gewonnen wordt. En daarna deelgenoot van de vijftien maanden onderhandelen in Utrecht die leidden tot het wereldomspannende Vrede van Utrecht verdrag. Het spektakel eindigt net als op 11 april 1713 met vuurwerk en feest, dat daarna in de binnenstad 24 uur doorgaat met de Culturele Zondag Utrecht Danst.

Maatschappelijke samenwerkingen
Bij De Slag om Vrede staat iedereen zij aan zij. 120 muzikanten, 200 militairen van de Koninklijke Landmacht, 20 acteurs, 10 dansers, 45 kinderkoorleden en 150 vrijwilligers. Uit vele lagen van het Utrechtse (kunst)onderwijs wordt deelgenomen aan deze spectaculaire avond vol muziek, theater, dans en vuurwerk. Studenten van de twaalf mbo-colleges van ROC Midden Nederland en/of Studenten van het Beauty College, het Creative College en het Veiligheid & Defensie College werken mee aan de totstandkoming van De Slag om Vrede. En ook de jonge basisschoolkinderen van de kathedrale Koorschool en de studenten van de HKU dragen bij aan dit evenement.

Vervoer en parkeren
We raden de bezoekers aan om op de fiets of met het openbaar vervoer te komen. Vanaf het stadsbusstation Utrecht Centraal (Noord) rijden er vanaf 18:30 uur pendelbussen naar het dak van de A2. Vanaf de Korte Minrebroederstraat in het centrum kun je je per legertruck naar De Slag om Vrede laten vervoeren. Hiervoor is  een beperkt aantal plaatsen beschikbaar. Er is beperkte parkeergelegenheid, wij raden automobilisten vooraf een parkeerkaart te kopen via: www.onlineticket.nl/evenement/621/1/vrede_van_utrecht.

Praktische informatie
Toegang: gratis Adres: Dak van de A2 Utrecht Leidsche Rijn, gelegen naast Vredenburg Leidsche Rijn (J.C. Verthorenpad 100) Terrein open: 19:00 uur, aanvang show: 21:00 uur www.vredevanutrecht2013.nl/deslagomvrede

Het Metropole Orkest en Harmonieorkest ‘De Bazuin’
Tijdens De Slag om Vrede speelt Het Metropole Orkest met het harmonieorkest ‘De Bazuin’ uit Utrecht o.l.v. dirigent Peter van Dinther. Het Metropole Orkest wordt gedirigeerd door Anthony Weeden. Anthony Weeden heeft inmiddels naam opgebouwd orchestrator van grote filmscores en werkte behalve met een indrukwekkende reeks grote orkesten ook samen met grote namen uit de popmuziek als Antony Hegarty (Antony & The Johnsons), David Byrne (Talking Heads), Gary Lucas en Nona Hendryx.

Over ‘De Slag om Vrede’
Regie en Concept: Luca Andrea, teksten: Paul Feld, muziek: Tom Holkenborg, Productie: Wink Experience Architects.

Over de Vrede van Utrecht 2013: ‘The Art of Making Peace’
Op 11 april 2013 is het precies 300 jaar geleden dat de Vrede van Utrecht werd getekend: een wereldomspannend vredesverdrag dat waarmee de Spaanse Succesieoorlog besloten werd. Het vredesverdrag betekende een keerpunt in de wereldgeschiedenis. Vrede en vrijheid kregen een kans door onderhandeling en diplomatie. De Vrede van Utrecht werd aan de onderhandelingstafel gesloten, in plaats zoals in die tijd gebruikelijk op het bloederige slagveld. Dit viert Nederland met een internationaal programma met de titel ‘The Art of Making Peace’:  muziek, theater, spektakel, tentoonstellingen, literatuur, beeldende kunst en conferenties, met de Universiteit en (Hoge)scholen van Utrecht, op de forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de verlaten vliegbasis Soesterberg. Het programma verbindt kunst en cultuur aan actuele maatschappelijke kwesties.

Over de organisatie: Stichting Vrede van Utrecht 2013
De Stichting Vrede van Utrecht 2013 stimuleert, faciliteert en initieert projecten en processen door samenwerkingsverbanden aan te gaan met culturele, maatschappelijke en kennisinstellingen, gemeente en provincie en het bedrijfsleven. De participatiegerichte werkwijze ziet de Stichting Vrede van Utrecht als de meest effectieve manier om duurzaam effect te sorteren en de culturele infrastructuur te versterken. De Vrede van Utrecht 2013 is een initiatief van de Gemeente en Provincie Utrecht.