Linie in Lichterlaaie: Spectaculaire licht, theater- & muziekroute op Fort Blauwkapel

Op 19 en 20 april van 21.00 tot 23.30 uur

18 APRIL 2013
Op vrijdag 19 en zaterdag 20 april kunnen geïnteresseerden op unieke wijze kennis maken met Fort Blauwkapel in Utrecht. Tijdens een wandeling van ruim een uur beleven de bezoekers met zang, muziek, theater, licht en geluid het verhaal van één van de grootste forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Het fort werd In 1818 rond het charmante dorpje Blauwkapel aangelegd. ‘Linie in lichterlaaie’ is een onderdeel van de festiviteiten rond de viering van De Vrede van Utrecht.

De wandeling door Fort Blauwkapel leidt langs alle bezienswaardigheden van het dorpje en het fort: de 15e eeuwse kapel, het bomvrije wachthuis en de kazerne, ‘het Houten Huis’, groepsschuilplaatsen, wallen en meer. Projecties van licht in combinatie met geluid vertellen op een bijzondere manier over de bewoners en de geschiedenis van Blauwkapel en het leven ten tijde van oorlog en vrede.

De bekende passie-aria’s van componist Johann Sebastian Bach laten luisteraars in de kapel gevoelens van geloof, hoop en liefde beleven waarvoor mensen vroeger naar de kerk kwamen. Tijdens de première van Chanson d’eau verbeeldt de Angolese zangeres Yaso Fernandes op de fortgracht niet alleen hoe het gewone leven door gaat in tijden van oorlog, maar ook de bijzondere band die Blauwkapel met het water heeft. Studenten van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (HKU) geven in de ‘Militaire Barak’ een interactieve presentatie geïnspireerd op Fort Blauwkapel.

De landelijk bekende kunstenaar André Pielage verrast de bezoekers op een voor hem kenmerkende wijze, met een intense beleving van ‘het Houten Huis.’ Dit is een modern huis naar voorbeeld van de houten huizen rondom de forten die snel konden worden afgebroken of afgebrand om een vrij schootsveld te krijgen in geval van oorlog. Na een wandeling over de wallen langs eeuwenoude kastanjebomen laat een theater gezelschap mensen de stilte ervaren tussen de bastions en groepsschuilplaatsen.

Bij de plek van het verdwenen 'Huis te Veen’ ervaren de bezoekers in de buitenlucht hoe nieuwe gevechtstechnieken destijds het einde van de Hollandse Waterlinie als verdedigingswerk betekenden. In het bomvrije wachthuis, het start- en eindpunt van de route, is een tijdelijke bar ingericht.

Het licht-, muziek- en theaterevenement wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd in opdracht van het projectbureau Nieuwe Hollandse Waterlinie, de provincie en de gemeente Utrecht. Doel is meer bekendheid te geven aan de Nieuwe Hollandse Waterlinie, de Stelling van Utrecht en de Utrechtse forten.

Praktische informatie
Linie in Lichterlaaie - Spectaculaire licht, theater & muziek route op Fort Blauwkapel • 19 en 20 april van 21.00 tot 23.30 uur • Fort Blauwkapel, Bastionweg 2, Utrecht • Gratis parkeren bij Tuincentrum Overvecht, Gageldijk 3. • Fietsenstalling tegenover Bastionweg 2.

De Vrede van Utrecht: Vrede door onderhandeling en diplomatie
Dit jaar is het 300 jaar geleden dat de Vrede van Utrecht werd getekend: een wereldomspannend vredesverdrag dat waarmee de Spaanse Succesieoorlog besloten werd. De Vrede van Utrecht maakte een einde aan twee eeuwen van godsdiensttwisten en zeer bloedige oorlogen in Europa. Dit vredesverdrag betekende een keerpunt in de wereldgeschiedenis. De Vrede van Utrecht werd aan de onderhandelingstafel gesloten, in plaats zoals in die tijd gebruikelijk op het bloederige slagveld.

Over De Stichting Vrede van Utrecht 2013
De Stichting Vrede van Utrecht 2013 stimuleert, faciliteert en initieert projecten en processen door samenwerkingsverbanden aan te gaan met culturele, maatschappelijke en kennisinstellingen, gemeente en provincie en het bedrijfsleven. De participatiegerichte werkwijze ziet de Stichting Vrede van Utrecht als de meest effectieve manier om duurzaam effect te sorteren en de culturele infrastructuur te versterken. De Vrede van Utrecht 2013 is een initiatief van de Gemeente en Provincie Utrecht.

Voor meer informatie over en beeldmateriaal van Linie in Lichterlaaie neemt u contact op met Gizella Komondy via redactie@komondy.nl of 06-54 22 40 02, www.linieinlichterlaaie.nl

Voor meer informatie over en beeldmateriaal van de Vrede van de Utrecht 2013 neemt u contact op met Mara Hoogveld via marahoogveld@vredevanutrecht.nl of 030-239 38 99 / 06-17 34 48 54, www.vredevanutrecht2013.nl

Voor meer informatie over en beeldmateriaal van Stelling van Utrecht neemt u contact op met Anton van Emst via a.f.van.emst@utrecht.nl of 030-286 75 22, www.stellingvanutrecht.nl

Over Vrede van Utrecht

11 april 2013 is het precies 300 jaar geleden dat de Vrede van Utrecht werd getekend. Het vredesverdrag betekende een keerpunt in de wereldgeschiedenis. Vrede en vrijheid kregen een kans door onderhandeling en diplomatie. Dit viert Nederland met een internationaal programma met de titel ‘The Art of Making Peace’: muziek, theater, spektakel, tentoonstellingen, literatuur, beeldende kunst en conferenties, met de
Universiteit en (Hoge)scholen van Utrecht, op de forten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de verlaten vliegbasis Soesterberg. Het programma verbindt kunst en cultuur aan actuele maatschappelijke kwesties.

Vrede van Utrecht 2013 is een initiatief van gemeente en provincie.